Over van alles wat er groeit en bloeit in Indonesi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Andrea - WaarBenJij.nu Over van alles wat er groeit en bloeit in Indonesi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Andrea - WaarBenJij.nu

Over van alles wat er groeit en bloeit in Indonesi

Door: Rick en Dre

Blijf op de hoogte en volg Andrea

12 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Hallo Allemaal.

We zijn weer terug bij af. Het slot van het verhaal zit aan het begin, Ubud.

Het is grappig hoe je kijk veranderd na 3,5 weken Indonesie. Toen we hier 3,5 weken geleden waren, keken we onze ogen uit. OOOOHHHH Mooi rijstvelden, Heb jij die bananen aan die boom al gezien??!! Wat is het hier warm! enzovoort enzovoort.

Nu gaat het meer van: OOOOHHH nee he weer rijstvelden. Ik heb mijn buik vol van bananen en het temparatuurtje went aardig.
Maar goed dat is allemaal logisch denk ik.

Zoals Rick al aangaf hier waarschijnlijk het laatste verslag vanuit Indonesie. Gedurende de hele vakantie hebben we van alles zien groeien en bloeien. Vandaar deze special over van alles wat er hier groeit en bloeit.

Om te beginnen groeit hier rijst. Er zijn ongeveer 100.000 verschillende soorten rijst. Hier in Indonesie worden vooral de langkorrelrijst en de kortkorrelrijst gebruikt. Tevens ook de zwarte rijst maar die vooral als zoet dessert ( erg lekker trouwens)
Vervolgens kom je heel erg veel bananen tegen en erg veel kokosnoten.
( deze behoeven verder denk ik geen uitleg)
Als we het dan toch over fruit hebben: ananas, papaya, mango ( wel 12 soorten waaronder de mangistan), Jackfruit ( ook wel broodvrucht genoemd), de beruchte Durian, stervrucht ( carambola ), tamarinde en rabutan. Deze laatste is erg grappig. Rambut betekend in Indonesie "haar". De rambutan is een erg harige vrucht met binnenin een lycheeachtig vruchtvlees. Hij smaakt ook zo.
Tevens kom je hier veel koffie, cacao en tabak tegen. Op Bali in het noorden ook veel kruidnagel,casave, knoflook en ui.

Helaas hebben we niet van alles een foto maar het gaat een beetje om het idee.
De verschillen tussen de eilanden is enorm. Bali is duidelijk het vruchtbaars, daarna Lombok en Flores. Op Komodo groeit er niets behalve palmen met kokosnoten. Alles wat hier nodig is om te leven ( lees overleven)komt uit Labuan Bajo 4 uur varen verder.
Deze vruchtbaarheid zie je ook in de groei van bloemen en planten. De verscheidenheid van de bloemen op Bali is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Flores.
Helaas komen we veel bloemen tegen waar we geen idee van hebben hoe ze heten en Henk we hebben veel aan je gedacht. Het stikt hier echt van de wilde orchideeen.
Die foto`s zijn voor jou.

Op de foto`s zien jullie ook de rode Hibiscus. Van deze bloem wordt op Bali thee gemaakt.
Ze doen de bloem in een glas en schenken er heet water op. Het water word diep donker paars. Ze voegen er dan suiker aan toe. Als laatste een kleine limoen en door het limoensap wordt de thee net zo rood als de bloem in eerste instantie was. Erg lekker als het warm is buiten en de thee als ijsthee te drinken.

We kunnen nog uren doorgaan met typen over alles wat we hebben beleeft maar dan hebben we thuis niets meer te vertellen. Dus.... tot snel en hoop dat jullie allemaal genoten hebben. Wij wel in elk geval.

• 12 Oktober 2009 - 16:57

Mam En Ingrid:

Hoi,
    Nog maar 2 nachtjes slapen, maar nu dan weer voor op weg naar huis. Lekker afkoelen hier met 14 graden en nachtvorst.Mooie bloemen!! Hier in Arnhem mooie bomen met herfstbladen.
    Ik mis een paar verhaaltjes op de site o.a. 1 van mij.
    Een hele goeie reis terug en fijn dat jullie er dan weer zijn. Liefs mam en Ingrid