You better Belize it!!!! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Andrea - WaarBenJij.nu You better Belize it!!!! - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Andrea - WaarBenJij.nu

You better Belize it!!!!

Blijf op de hoogte en volg Andrea

12 Augustus 2012 | Belize, Caye Caulker

Vanmorgen eindelijk weer eens heerlijk uitgeslapen. Er stond vandaag maar 1 ding op het programma, en inschepen was om 10.30 uur.
We zouden vandaag drie verschillende snorkelplekken gaan bezoeken: shark en ray alley, het Hol Chan en Coral garden. De eerste twee liggen in een beschermt gebied. Lees: een stuk water afgezet met boeien en tussen die boeien mag je niet vissen. Een meter uit die boeien wel, maar niet er tussen dus. Maar goed we zijn eerst met een lokaal gebouwde twee mast zeilboot met daarop naar onze mening iets te veel mensen, gezeild naar de Coral garden.
Uit onze ervaringen in Indonesië waren de verwachtingen hoog gespannen. Toen we het water insprongen voelde het aan als een pierenbadje in een zwembad, zo warm is hier het zeewater.

De Coral garden was wel mooi maar we zijn een beetje verwent met Pink Beach in Indonesië. Het koraal was mooi maar een stuk minder kleuren en verschillende soorten vissen. Na een uurtje in het water te hebben gelegen was het tijd voor lunch aan boord. Een bordje met vis, rijst en een pasta salade!
Toen door naar Shark en Ray alley. Voor dat we daar aankwamen vertelde de kapitein dat we alle spullen om het water in te gaan klaar moesten hebben, zodat we allemaal snel het water in konden.
Op de plek aangekomen werd er wat vis in het water gegooid. Sommige stukjes zo, andere stukken in verstopt in een schelp. Nooit geweten dat het zo zou krioelen van de haaien en wij daar dus vrolijk tussen zouden springen........ " het zijn HAAIEN!!!!!"
Fijn voor ons ging het hier om de vriendelijke zusterhaai, en is deze ook nog eens gewend aan mensen. We mochten de haaien en de pijlstaart roggen wel aanraken maar niet vast houden, daarvoor waren de kapitein en een ander crewlid in het water, deze hielden de dieren vast zodat wij ze konden voelen. De haaien voelen stroef, leerachtig schuurpapier.
De roggen voelen wat slijmachtig van boven en wat rubberig aan de onderkant.
Erg indrukwekkend om zo tussen deze dieren te zwemmen. En we hebben ons dan ook geen moment bang of onzeker gevoeld (en voor wie het nog weet, Steve Erwin, "The Crocadile Hunter" is gedood door een pijlstaart rog!)

Na een tijdje vertrokken alle dieren naar een volgende boot en zijn wij door gevaren naar "Hol Chan" een natuurlijke doorgang in het 180 mijl lange rif, en dus een plek waar veel vissen het rif binnenkomen.
Hier komen ook een aantal zee schildpadden voor. We lagen net weer in het water toen we de eerste schildpad al tegen kwamen. We waren hier misschien nog meer van onder de indruk dan van de haaien en roggen.

Helaas kwam er ook aan dit avontuur een einde, maar niet voordat er op de terug weg een behoorlijke hoeveelheid rum-punch genuttigd was.

Nu is het tijd om te eten, hmmm wie weet bbq kreeft?

• 13 Augustus 2012 - 20:12

Mama:

Hoi Andrea
    Mooi groen is het daar onder water. Gelukkig vriendelijke roggen daar bij jullie.
    Op naar het volgende avontuur.
    Dikke kus, liefs mam

• 13 Augustus 2012 - 20:47

Mieke:

Hoi avonturiers,
    Ik ben verschrikkelijk jalours! Vind het superstoer dat jullie dit hebben gedurfd.
    en die schildpadden lijkt mij ook heel erg indrukwekkend.
    Letterlijk en figuurlijk grenzen overgegaan!