Rook in de ogen - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Andrea - WaarBenJij.nu Rook in de ogen - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Andrea - WaarBenJij.nu

Rook in de ogen

Door: Dre

Blijf op de hoogte en volg Andrea

03 Mei 2010 | India, Vāranāsi

De Ghats, wat een beleving.

Gisterenavond een beetje aan het dwalen geweest in het oude stadsgedeelte van Varanasi. Kleine smalle steegjes waar je geregeld over een koe moet heen stappen om verder te kunnen.
Na elke bocht is het weer een verrassing wat je aantreft.

Uiteindelijk na een uurtje wandelen richting de Ganges gegaan.
Een rook!!!!!!! jeetje, ik zag geen hand voor ogen. Op de tast een stukje verder gelopen en de tranen uit mijn ogen gepoetst.
Ik was bij een buring Ghats aangekomen. Hier worden mensen verbrand als ze zijn overleden. Het gaat hier dan alleen om Hindu mensen.

In het Hindu geloven mensen in reincarnatie. Het doel van het huidige leven is goed doen om zo, in het volgende leven, als een beter " zijn" terug te komen. Dat betere " zijn" kan alles betekenen. Bijvoorbeeld reincarneren in een hogere kaste of van een hond in een koe........

Niet alleen het geleefde leven maar ook de manier van verbranden helpen hierin mee. Het beste is als de gestorven persoon binnen 24 uur in Varanasi is. Hier wordt het lichaam verpakt in witte doeken als het een man is en in rode doeken als het een vrouw is.
Baby`s, kinderen, zwangere vrouwen en beesten worden niet ingepakt maar met stenen verzwaard en zo in de Ganges gegooit. Zij zijn nog puur, hebben geen zonden en hoeven dus niet verbrand te worden.
Nadat het lichaam is verpakt wordt het geheel in de Ganges gedompeld om de zonden af te spoelen.
Dat zijn er heftige onderhandelingen met de Doms.
De Doms zijn outcasts, mensen van de allerlaagste kaste. Alleen zij mogen crematies verzorgen. De onderhandelingen gaan over welk houtsoort er gebruikt wordt en wat de kosten zijn. Cederhout is het duurste. Voor een volledige verbranding is er 350 kilo hout nodig.
Soms hebben mensen geen geld om voor de 350 kilo hout te betalen en nemen dan minder hout. Het resultaat is dat het lichaam niet volledig verbrand. Het restant van het lichaam dat niet verbrand wordt alsnog zo in de Ganges gegooit maar gaat niet mee in de reincarnatie.
Als iemand heel rijk is en meer hout koopt dan dat er nodig is gaat dat hout op een aparte stapel. Hiermee worden lichamen verbrand van mensen die helemaal geen geld hebben.

Indien iemand overlijd aan Lepra dan wordt het lichaam in een gesloten " oven" verbrand en gaat de as later de Ganges in.
Het was ontzettend indrukwekkend en helaas was het niet toe gestaan om foto`s te maken. Ik heb wel wat foto`s gemaakt van een andere burning Ghats op een grote afstand zodat men niet zag dat ik een foto nam.
Vanochtend met de boot de ganges op geweest en genoten van een zonsopkomst en het gebedsritueel van het aanbidden van de zon.
Hierna een paar tempels bezocht en ook een heel bijzondere. Het is een Shiva tempel met Kama Sutra beelden......
De rest van vandaag ga ik lekker bij de Ghats zitten en kijken wat er gebeurd, morgen een massage en dan onderweg naar Delhi. Daar heb ik nog 1 uitdaging... op zoek naar het Hard Rock Cafe. Iedereen die ik heb gesproken heeft geen idee waar het is, maar ik zal en moet het vinden.

  • 03 Mei 2010 - 16:18

    Remke & Alexandra:

    Hoi lieve Dre, weer alles bijgelezen! Wat n indrukken, wat n ervaringen! Fantastisch. Geniet en succes met je zoektocht,

    Lfs Remke & Alexandra

  • 03 Mei 2010 - 18:35

    Bianca:

    Nou veel plezier met je hamburger! En wees voorbereid: het is hier koud (13 graden) en regen! Brrr... KUS

  • 03 Mei 2010 - 19:02

    Anja:

    A very impressing report, I only saw that on TV, in reality?- boah- impressiv!
    Weather in Germany similar(hihihi):after every five minutes a surprise: rain,sun, "hagel", storm, thunderstorm, 6°
    At this moment our Jedis are flying to Washington, tomorrow they are back home!
    en fijne dag nog
    groeten van Duitsland

  • 03 Mei 2010 - 21:27

    Mam:

    Hoi
    Veel succes met het vinden van het Hard Rock Café. Familie van die in Amerika?? Nou weer in India een massage, over een paar jaar ben je misschien all-round the world gemasseerd! Geniet ervan.Een interessant verhaal heb je geschreven.
    Weet dank zij jou daar nu veel meer over. Nog twee daagjes genieten van de warmte en hier weer de verwarming en dikke trui aan. Dikke kus

  • 04 Mei 2010 - 09:37

    Rick:

    Hey sweetie,
    Ik ben weer thuis, alles prima hier ik heb alleen (zoals gewoonlijk) behoorlijk last van mijn Jetleg, dat boven op het slaap tekort wat ik toch al had, hahaha
    Ik heb net heerlijk onder onze eigen douche gestaan, schoon, goede hoogte en veel heel veel heet water.
    Vanavond ga ik eten bij Remke en Alexandra. om de gezelliheid, maar ook om te zorgen dat ik niet te vroeg naar bed ga (anders een nog ergere jetleg)
    Ik ga straks nog een keer al je weblogs nog eens na lezen, maar ben super benieuwd naar al je verhalen.
    Maare.... 's Avonds wandelen in de kleine straatjes van Varanasie??
    Haha nog 3 nachtjes en dan heb ik je weer terug.
    Kus

  • 04 Mei 2010 - 18:54

    Tedje:

    Werkeliik bizar!!! En dan ook nog aannemend dat een eindje verder mensen zwemmen en wassen in de Ganges. Kan me moeilijk voorstellen dat het leven daar vrij van ernstige gezondheidsproblemen is. Nope, gaat op mijn verlanglijstje "te bezoeken plaatsjes" voorkomen.
    Hmmm...pak wel een dagje Giethoorn. En daar de cavia ritueel cremeren. As zijt gij en tot as zult gij wederkeren. En als de wind goed is dan is de cavia eerder thuis dan wij.

    Veel plezier zus.

  • 04 Mei 2010 - 18:56

    Tedje:

    Bedoel "niet op mijn verlanglijstje"

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Vāranāsi

Andrea

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 45836

Voorgaande reizen:

13 Juni 2015 - 05 Juli 2015

There and Back again

04 Augustus 2012 - 28 Augustus 2012

Where are you from? Paises Bajos........

17 April 2010 - 07 Mei 2010

Gescheiden wegen

20 September 2009 - 15 Oktober 2009

43,2 kilo rijst

03 Mei 2007 - 01 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: