Oorlog en absolute vrede - Reisverslag uit Srinagar, India van Andrea - WaarBenJij.nu Oorlog en absolute vrede - Reisverslag uit Srinagar, India van Andrea - WaarBenJij.nu

Oorlog en absolute vrede

Door: Dre

Blijf op de hoogte en volg Andrea

24 April 2010 | India, Srinagar

Tja Kashmir..... Wat daar nu over te zeggen?
Alles is hier zwart of wit.Het is een land opzich maar hoort wel bij India. De mensen willen alleen maar rust. De afgelopen 15 jaar is er oorlog tussen India en Pakistan.

Waar de oorlog over gaat is door sommige mensen allang vergeten, maar de meeste vergeten het NOOIT!Pakistan vindt dat Kashmir bij hun hoort maar India vindt van niet.
Als je door Srinagar loopt zie je de sporen van geweld en de oorlog is nog niet voorbij. Op elke straathoek staan soldaten in bunkers gemaakt van zakken zand en afgesmeerd met klei en kilometers prikkeldraad. Als je op straat loopt moet je op elke straathoek je paspoort laten zien, je tas open maken, foto`s laten zien die je hebt gemaakt ( je mag nl. geen foto`s maken van alles wat met het leger te maken heeft) en je wordt volledig gefouilleerd. ( wel door een vrouw hoor)Hierdoor wordt een wandeling erg moeilijk gemaakt.

Dan maar de auto. Ik heb een gids en een auto met chauffeur geregeld en die laten me de omgeving zien. Ook hier weer bij elke " attractie" een checkpoint. Met spiegels onder de auto en de rest van het ritueel opnieuw. Gelukkig aleen maar als er iets te zien is en niet op elke straathoek.
We hebben 4 mongul tuinen bezocht. De ene nog mooier dan de andere. Hierna naar een Hindu Shiva tempel Boven op de berg. Helaas is het hier verboden een telefoon, camera, ipod, aansteker, lucifers, sigaretten etc etc mee te nemen van het leger. Waarom???????
Na wat navragen blijkt als je boven op de berg staat een perfect uitzicht hebt op een van de vele militaire basissen die hier zijn. Daarom dus geen foto`s. Waarom er geen lucifers en sigaretten mee mogen geen idee????

Het uitzicht is geweldig. Als we later naar beneden gaan en ik weer de beschikking over mijn camera heb, kan ik gelukkig nog wat foto`s maken.

Na dit uitstapje op weg naar een witte moskee. Vol trots laat mijn gids " zijn" moskee zien. Ik ga er maar in mee en maak veel foto`s.

Naast de moskee is een markt. Geweldig wat een Energie!!!!!Er zijn bijna alleen maar mannen.
Dan weer terug naar " huis".
Over " huis" gesproken: Die bestaat de aankomende nachten uit een Houseboot. Het Dal Lake is ermee bezaaid. Om er te komen heb je dus ook een boot nodig. Alles gaat hier per boot, de was, de kinderen naar school, de boodschappen van de drijvende markt. Het is een soort varende SRV man. Mijn bed bestaat uit 6 planken ( o nee gelukkig maar 5), een kussen en een stapel dekens. Prima alleen een beetje hard. De eigenaar van de boot is een " goede man maar een slechte moslim " ( dat zegt hij zelf.) Hij bid maar 1 x per dag en niet de voorgeschreven 5 x. Hij zorgt goed voor me.
Morgen een lange dag voor de boeg. Vroeg op, dan een stuk met de auto en dan lopen. Mijn tocht naar de K2 gaat niet door maar we hebben wel een alternatief.

Ik maak me op voor een zware tocht.

  • 24 April 2010 - 15:40

    Peter:

    Respect lieverd, heel veel respect!

  • 24 April 2010 - 18:03

    Bianca:

    We lazen je blog op een terrasje in het zonnetje (wat heerlijk was bij de weg). Een mede terrasgenoot vroeg wat we aan het doen waren en we vertelden je verhaal. Hij was erg onder de indruk en wil je ontmoeten. Zie je wel, je maakt zelfs op vreemden een stoere indruk! Liefs Bianca

  • 25 April 2010 - 06:58

    Anja:

    Oh yes, respect, nothing left to admit! A big hug, be careful, enjoy your trip!

  • 26 April 2010 - 03:06

    Rick:

    Hallo sweetie,
    Ik lees met veel plezier wat je allemaal beleeft, maar mijn koppie maakt over uren. ik vind je super stoer, en ik hou van je.
    Vanavond zit ik in Vegas, wat een wereld van verschil met waar jij nu bent. xxx je mannetje

  • 26 April 2010 - 19:33

    Tedje:

    Er is recent een aangrijpend boek uitgekomen; "Tranen over Kasjmir". Zeer indrukkende roman over een amerikaanse journalist die onbedoeld in Kasjmir verzeild raakt en daar de spanningen, gevechten en indoctrinatie door de shamans. Het geeft veel inzicht in de problematiek daar, maar daarbij tegelijktijd een behoorlijk hartverscheurend boek.

    Indrukwekkend dat je daar nu zo tussen staat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Srinagar

Andrea

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 45965

Voorgaande reizen:

13 Juni 2015 - 05 Juli 2015

There and Back again

04 Augustus 2012 - 28 Augustus 2012

Where are you from? Paises Bajos........

17 April 2010 - 07 Mei 2010

Gescheiden wegen

20 September 2009 - 15 Oktober 2009

43,2 kilo rijst

03 Mei 2007 - 01 Juni 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: